MUCİZE (WONDER) by R. J. PALACIO


Tanıtım:
Kaderinde Sıradışı Olmak Varsa Sıradan Kalamazsın…

Merhaba, adım August. Size nasıl göründüğümü anlatmayacağım. Aklınıza ne geliyorsa muhtemelen ondan daha kötü görünüyorumdur.

August (Auggie) Pullman yüzünde fiziksel bir bozuklukla doğduğu için, normal bir okula gidemiyordu… şimdiye kadar. Yakında Beecher Ortaokulu'nda beşinci sınıfa başlayacak ve ömrünüzde bir kere bile "yeni çocuk" olduysanız, bunun ne kadar zorlu olduğunu tahmin edebilirsiniz. Dondurma yemek ve Xbox'ında oyun oynamak gibi sıradan şeyleri seven Auggie aslında sadece sıradışı yüzü olan, sıradan bir çocuk. Peki, yeni sınıf arkadaşlarını, görünüşünün ardında kendisinin de onlar gibi olduğuna ikna edebilecek mi?

*****

Muhteşemdi, kesinlikle ve tek kelimeyle muhteşemdi! <3 Eğer bir yerde gözünüze çarptıysa, elinizdeyse ya da alıp almamak konusunda herhangi bir tereddütünüz varsa hiç tereddüt etmeden alın ve bir an önce okuyun. Çünkü bu kitap kesinlikle her yaştan herkesin muhakkak okuması gereken büyüleyici ve aldığı ödüllerin de övgülerin de hepsinin hakkını sonuna kadar veren eşsiz bir kitap. Gerçekten de muhteşemdi, daha en başlardan kitaba hayran kaldım ve okudukça da bayıldım *.* Senenin sonuna geldim ama bu sene okuduğum hatta hayatım boyunca okuduğum en iyi kitaplar arasında en başları zorlayacak kadar iyi olduğunu gözümü kırpmadan söyleyebilir ve herkese önerebilirim. Muhteşemdi, muhteşem!

Kendimi biraz sakinleştirmek için gelin kitabımızın konusuna bakalım. Daha sonrasında da birlikte detaylıca inceleyelim:

Aslında kitabımızın anlatımı ve konuyu işleyişi oldukça farklıydı. Daha doğrusu bana göre oldukça farklıydı. Çünkü genelde fantastik ya da tamamiyle kurgu kitaplar okuduğumdan kitabımıza başlarken de nedense o tarz bir anlatım bekliyordum. Ama kitabımız anlamlı konu başlıkları ve kısa kısa, adeta birbirinin devamıymışçasına bir yılı anlattığı öykü tadındaki bölümleriyle beni hem şaşırttı hem de oldukça büyüledi *.* Kitabımız August'un anlatımıyla, size kendisi hakkında birkaç bilgiyi vermesiyle başlıyor. Ve ondan sonrasında da okula başlama sürecinden itibaren başından geçen iyi kötü bütün biri yılı anlatmasıyla kitap boyunca devam ediyor. Ediyor ama sadece August'un ağzından değil. Bu arada şunu da belirtmeliyim ki August, genetik bir sorundan dolayı yüzüyle ilgili sorunları olan ve ne yazık ki ona bakan birçok insanın önyargılı olup onu görmek istemediği oldukça zeki ve iyi bir çocuk. Ve bu sebeple evde eğitim alırken daha sonrasında artık bunun yeterli gelmemesi sebebiyle ailesi onu yakınlarındaki bir okula yazırmaya karar veriyor ve hikayemiz de böylece başlamış oluyor. Anlatıcılar diyordum... evet... anlatıcılar arasında kendisi de liseye gitmesiyle birlikte yeni bir okula başlayan ve bunun getirisi olarak de kendince birçok olay yaşayan, aynı zamanda August ile neler yaşadığını en baştan başlayarak okuduğumuz Via ya da saçma bir nedenle yaptığı kötü bir şey dolasıyla önce nefretinizi kazanan sonrasında da kendisinin neler hissettiğini neler olduğunu anlatıp kendini affettiren arkadaşı ya da kim bu ve neden anlatıcı diye sizi şaşırtan süpriz erkek arkadaş gibi birkaç kişi var ;) Ve hepsi de bir şekilde sizin sadece August'un penceresinden bakarak olayları görmenizi değil aynı zamanda onun farkında olmadığı ve onun bilmediği ama etkilediği çevrede de neler olduğunu anlamanıza yardımcı oluyorlar. Bu sayede de okurken başta yaşadığınız birçok duygunun kaybolduğunu, aslında bir gerçeğin pek çok yüzü olabileceğini ve ön yargının ya da sadece bir görünüşün sizi ne kadar kısıtlayıp yanlışa götürdüğünün farkına varıyorsunuz. Peki sizce tüm bunlar ve farkındalıklar yine de August'un her şeye rağmen dönemi bitirmesini sağlayabilecek mi? Çünkü bilirsiniz o yaştaki çocuklar ve New York'un o kesimi ne yazık ki oldukça acımasızdır -_- Yoksa karakterimiz o acımasızlık ve ağır yükleriyle bilikte pes mi edecek? Ya da Via, yeni okul yeni tecrübeler derken August konusu fazla gelmeye mi başlayacak yoksa tüm sorunlarını aşıp da bir kez daha gerçeği görebilecek mi? Peki ya Jack, o ne olacak? O da yaptığının ne kadar yanlış olduğunu fark edecek mi? Hatta tüm okul ve evebeynler bile?? Tüm bu soruların yanıtı ve çok çok daha fazlası için kesinlikle kitabımızı okumanızı şiddetle tavsiye ederim ;)

Kitabımız konusunda sevmediğim hiçbir kısım olmadı. Ama okurken çokça kızdığım ya da üzüldüğüm için ağladığım kısımlar oldu. Ve biliyorum ki onların olması yazarımızın mesajı için oldukça gerekliydi ve aslında olması da iyi oldu. Yine de okurken sonunu bilmediğimden dolayı o kısımları okumak, insanların hak etmediği halde August'a o şekilde davrandığını görmek, yanında olduğu için güç aldıklarının hem ihanetine uğramasını hem de ardından dediklerini okumak gerçekten de oldukça kalbimi kırdı. Onların bir kısmının düzeldiğini bilsem de, hatta yapanın pişmanlığını hissedip onun ağzından okuduğumda da ona da üzülsem de hala düşündüğümde hem sinirlenmekten hem de kalbimin kırılmasından kendimi alamıyorum :( Ama bunlar dışında da kitabımızda yaşadığım herhangi bir sorunum yoktu. Belki bir iki kararsız kaldığım konu vardır ama onlar da oldukça normal ;)

Sevdiğim kısımlar o kadar fazla ki! Eğer hepsini anlatmak istersem sanırım kitabı anlattığımdan dolayı beni men edersiniz :D Ama bir yerden başlamam gerekirse... her şeyiyle bu kadar dolu bir kitap olmasına kesinlikle bayıldım <3 Yazarımız gerçekten de bölümleri hem kısa tutması hem de bulduğu konu başlıklarıyla her yaştan okurun sıkılmadan, keyifle ve sayfaları ardı ardına çevirmesini sağlayarak kitabımızı oldukça büyüleyici yapmış. Ki ben bir de baştan sadece August'un bakış açısından okuyacağımı sandığımdan diğerlerinin gözünden okuyacağımızı öğrendiğimde daha da bir sevindim. Zira çoklu anlatım her daim favorilerimden olmuştur. Çünkü ne kadar çok bakış açısı o kadar hayat ve o kadar anlam demektir. Ki kitabımızı okurken de bu anlatım şeklinin sadece konuyu anlatmak için ne kadar iyi olduğunu değil aynı zamanda yazarımızın size verdiği mesajın dışındaki, August dışındaki, August'un etkilediği insanların da bununla birlikte neler yaşadığını ve nasıl geliştiklerini okumak oldukça etkileyiciydi. Ama benim için asıl önemli olan her daim August'tu. İlk başta onu anlamaya çalışmak, sonrasında gelişimini okurken onu sevdiğinizin farkına varmanız ve sonunda da gelişimini görmeniz... kitabımızı kapatıp da ilk başlarda okuduğum o içine kapanık, çekingen, güvensiz çocuğun sondaki gibi asıl benliğinin farkına varan ve etrafındakileri de bu benlik sayesinde etkileyerek iyi yönde geliştiren çocuğa dönüşmesini görmek kesinlikle gurur vericiydi. Cidden bazı şeyler kelimelerle ifade edilemez ve şu an tam da o anlardan birini yaşıyorum. Çünkü anlattığım haliyle bile yeterli değil, o son sayfayı okuyup da tüm kitabın gözününüzün önüne gelmesi... hala bile hem gülümsetiyor hem de gözlerimin dolmasına neden oluyor. Muhteşemdi ya! T.T Bunlar dışında kitabımızdaki öğretiler  kısmını oldukça sevdim. Okurken özellikle August'un bir tanesi hakkında yazdığı kompoziyon oldukça hoşuma gitti ^^ Sonra... karakterimizin tam bir Yıldız Savaşları  hayranı olmasına, ailesinin onu ne olursa olsun sevip asla ondan utanmamasına, kitaptaki tüm önemli karakterlerimizin gelişimlerini okuyabilmemize, en çok da baştan beridir o küçük cesur kıza bayıldım *.* Aslında çok şey demek istiyorum ama ne söylemem gerektiğini ya da söyleyeceklerimin spoiler olup olmayacağını bilemiyorum. İşte bu nedenle tam burada anlatmayı kesiyorum. Ve size hemen kitabımızı elinize alıp okumanızı tavsiye ediyorum :)

Eğer siz de hem gerçekçi bir kurgu hem de önyargılar/görünüşe göre yargılamalar ile ilgili bir kitap okumak, okurken bu yargıların sizi ne kadar kısıtladığı ve gerçek güzellikten uzaklaştırıp ne kadar yanlışa sürüklediğini görüp ders çıkarmak, iç güzelliğin ve saf bir kalbin ne kadar muhteşem olup etrafını nasıl aydınlattığını bir kez daha hatırlamak istiyorsanız kitabımızı kesinlikle okumanız gerekir ;) Ki bu tarz konulu kitapları seviyorsanız da tereddütünüz olmasın, yazarımız gerçekten de konuyu oldukça güzel ve iyi işlemiş. Yani aklınızda herhangi bir soru işareti kalmadan alıp okuyabilirsiniz ^^

Kendinize ve kitaplarınıza iyi bakın. Ve daima gerektiğinden biraz daha nazik olmaya çalışmayı unutmayın...

Yorum Gönder